affiliate-marketing

5 konkrete tips – Sådan ved du om affiliate marketing giver mening for din webshop

Affiliate marketing betyder på jysk, at du får ejere af hjemmesider til at reklamerer for dine produkter.

Hvis deres reklamer og anbefalinger resulterer i et salg, så aflønner du dem med en kommission for arbejdet.

Sælger de ikke noget ved deres indsats, så koster det dig ikke en krone.

En ret attraktiv aflønningsmodel, ikke?

Hvis du vil kende til alle detaljerne, så kan du læse dette lange indlæg om affiliate marketing.

Men hvis du vil vide, om affiliate marketing giver mening for den webshop, du arbejder med, så læs videre herunder.

Du får 5 konkrete tips til bedst muligt at vurdere, om det er en sti, du kan få succes med at bevæge dig ned ad.

Tip #1 – Giver det økonomisk mening for dig og dine affiliates?

Affiliate marketing handler om at få eksterne samarbejdspartnere til at promovere dine produkter eller serviceydelser.

Det vil sige, at eksterne personer du aldrig har mødt, bruger en masse tid, kræfter og penge på at reklamere for dig og det, du sælger.

Hvis hun er god til det, så forventer hun at blive belønnet for det salg, hun skaber.

Jo bedre en ”sælger”, desto højere kommission (samlet set).

For dig er det en win/win situation. Intet salg… ingen omkostning.

Men…

Når hun sælger, så skal du også være klar til at betale fornuftigt for det.

Og det kan du kun, hvis du har en nogenlunde fornuftig profitmargin på de ting, du sælger.

Lad os kigge på to konkrete eksempler:

Eksempel 1: Papirklips

Du sælger papirklips i din webshop, og det er det eneste produkt, du har.

Du indkøber produktet til 9,25 kr. og sælger det i din shop til 10,00 kr.

Du tjener derfor 0,75 kr. pr. salg.

Denne profit skal så bruges til at betale lager, løn, lokaler, strøm osv. osv.

Det betyder altså, at der næsten ikke er noget tilbage til en evt. affiliate.

Er det din situation, så vil affiliate marketing hverken give mening for dig eller for dine affiliates.

Eksempel 2: Cowboybukser

Du sælger designer-cowboybukser til kvinder, og det er det eneste produkt, du har.

Du indkøber bukserne til 250 kr. og sælger dem i din shop til 1.400 kr.

Du tjener altså 1.150 kr. pr. salg

Som i det tidligere eksempel er der en masse faste omkostninger, der skal betales, men der vil nok stadig være en del penge tilovers.

Hvis du eksempelvis tilbyder en affiliate 10% for at sælge bukserne gennem sin hjemmeside, så skal du betale 140 kr. (10% af 1.400 kr.), hver gang der sker et salg.

Din profit før faste omkostninger falder derfor til 1.010 kr.

Fordelen her er, at selvom du tjener mindre på det pågældende salg, så kommer du til at få en masse nye salg.

Salg du ellers aldrig havde fået.

I dette tilfælde vil det derfor give god mening at benytte affiliates til at sælge dine produkter.

Tip #2 – Hvordan er konkurrencen i din niche?

Selvom du har mulighed for at udbetale en fornuftig kommission til dine affiliates, så er det ikke altid nok til at få succes.

Du bliver også nødt til at kigge på, hvad dine konkurrenter gør.

Hvis mange af dine konkurrenter også gør brug af affiliates til at sælge deres produkter, så har du brug for at kunne konkurrere med dem.

Fortsætter vi med eksemplet omkring cowboybukser, så kan det godt være, at du har råd til at betale 10% til dine affiliates.

Men sælger dine konkurrenter de samme bukser og er villige til at betale 20% i kommission, så vil affiliates ikke finde dig specielt attraktiv.

Heldigvis er det ret let at se, hvilken konkurrence du er oppe i mod.

Besøger du de forskellige affiliate netværk, som dine konkurrenter benytter, vil det fremgå meget tydeligt, hvad de er villige til at betale for et salg.

Din opgave vil være at tilbyde noget, der er lige så attraktivt som dine konkurrenter og meget gerne bedre.

Er du langt fra at kunne (eller ville) betale det samme som dine konkurrenter, så er affiliate marketing muligvis ikke noget for dig alligevel.

Tip #3 – Forstår du, at affiliates også er helt almindelige mennesker?

Jeg ved godt, at det måske lyder banalt.

Desværre oplever jeg ofte, at man som annoncør (webshop) glemmer, at affiliates er helt almindelige mennesker, der sidder i den anden ende.

Personer med navne og hvis evner går på at være super dygtige til forskellige grene af online marketing.

Du vil derfor få langt mere ud af dit affiliateprogram, hvis du er klar til at behandle dem som sådan.

Altså som dygtige mennesker.

Indgå i en dialog med dem, hjælp dem og stå til rådighed, hvis de har spørgsmål.

I har et fælles mål om at sælge flere af dine produkter.

Hvis du ser affiliates i et negativt lys og ikke har lyst til at hjælpe dem med at sælge dine produkter, så er affiliate marketing nok ikke det rigtige for dig.

Tip #4 – Sælger du meget dyre eller besværlige varer?

Langt de fleste varer og serviceydelser kan sælges på nettet.

Alligevel er der nogle varer, som mange helst vil købe i en butik…

Eller ved at ringe og tale med en person via telefonen.

For denne type produkter kan affiliate marketing være en udfordring.

Hele kernen bygger på, at den potentielle kunde får placeret en cookie på sin computer, og at salget på den måde kan spores tilbage til oprindelsen (affiliaten).

Hvis en affiliate forklarer om dine produkter, kunden besøger din side (cookie bliver placeret), men kunden ender med at besøge din butik fysisk eller ringe til dig på telefonen, så får affiliaten ikke sin kommission.

Det er naturligvis stadig attraktivt for dig som sælger, men ikke særlig attraktivt for en affiliate.

Så arbejder du med den slags produkter (luksusrejser, biler, boliger osv.), så skal der arbejdes kreativt med at registrere, hvor salget oprindeligt stammer fra.

Tip #5 – Hvilken teknisk løsning benytter du?

For langt de fleste webshopsystemer (inkl. DanDomains) er det ikke noget problem at arbejde med affiliate marketing.

Affiliate netværket giver dig en kode, du skal installere på din side, og så klarer de alt registrering af, hvem der skaber hvilke salg.

Ligeledes kan de fleste webshopsystemer levere et produktfeed (som rigtig mange dygtige affiliates gør brug af).

Uanset om du allerede har et produktfeed, så vil jeg anbefale at tage et kig på tjenesten avecdo, der giver dig en masse ekstra fordele.

Det er super let at sætte op, og den første kanal er altid gratis. Affiliate netværket Partner-ads er integreret direkte, så det er mere eller mindre plug’n’play.

Hvis du selv har bygget din webshopløsning, arbejder med en stor og tung platform eller på anden måde har en custom løsning, så kan det give udfordringer.

Det er essentielt, når der arbejdes med affiliate marketing, at begge partner kan stole på, at tracking af alt salg sker nøjagtigt og sikkert.

Der må ikke mangle noget, og der må ikke være for meget.

Uanset om du har en standard løsning eller en custom løsning, så er det altid en god ide at lave et par testkøb for at se, at alt fungerer, som det skal.

Hvis ikke begge parter kan stole på, at alle salg bliver sporet korrekt, så er der ikke meget grobund for et godt samarbejde.

Se Affiliate Marketing Webinar

Den 25/10 afholdte vi et live webinar omkring affiliate marketing gennem et samarbejde mellem DanDomain og Marketers.dk.

Bare rolig. Vi har optaget det, så du kan se (eller gense) hele webinaret lige her >>

Forrige e-bog Næste e-bog

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *