Black Friday

Bliv 100% klar til Black Friday med disse 9 tips

Er du ved at være klar til Black Friday? Dagene tæller ned til årets største online shopping dag – og du kan lige så godt komme godt i gang allerede nu.

Fra min tid som CMO i Firtal Web, hvor jeg bl.a. sad med ansvaret for Made4men.dk, Helsebixen.dk og Incover.dk, fandt jeg ud af, hvor meget god forberedelse kan gøre, når det gælder den store dag: Black Friday.

De sidste 8 år har jeg arbejdet med mere end 100 forskellige virksomheder, hvor over 50% af disse var meget synlige og afhængige af Black Friday.

Jeg giver her min viden videre til dig, så du kan blive klar til Black Friday – nemlig den sidste fredag i november, hvor alle e-shoppere i hele verden går amok.

1. Hav dine landingssider klar

Der er ingen grund til ikke at have dine landingssider klar hele året rundt. Du kan lige så godt lade URL’en være, så de er klar.

Eksempelvis: https://www.firmanavn.com/black-friday

Der er flere grunde til at lade URL’en ligge på siden. Fra et SEO-mæssigt perspektiv vil URL’en være indekseret i Google, hvorfor det giver en fordel, hvis du rammer nogle long-tail søgninger på lige netop ”Black Friday + produktnavn”.

Det er desuden meget tydeligt, at folk begynder i god tid med at lede efter tilbud til Black Friday, og det vil være ærgerligt, hvis de ikke gemmer din side, fordi du ikke har den klar.

Desuden er det nemt lige at installere en e-mail sign-up box på denne side, som gør det muligt for dine brugere at tilmelde sig nyhedsbrevet til næste år – på denne måde har du dem allerede “in-the-loop” til næste Black Friday.

Du kan også lave en nedtællingsbjælke, der tæller dagene ned til den næste Black Friday.

2. Planlæg din e-mail strategi

At samle e-mails er måske den vigtigste strategi før Black Friday, fordi du får en 1 til 1 kanal til dine brugere. Overvej, hvordan du vil planlægge dine kampagner for dit nyhedsbrev i god tid.

  • Send en pre-access til dine loyale brugere dagen før Black Friday
  • Send en opfølgning om morgenen
  • Send 1-2 mails i løbet af dagen
Segmentering

Du skal også være super skarp på din segmentering, hvis du har mange forskellige kundegrupper. Desto mere personligt tilbuddet er, desto bedre konverterer det, og desto større chance er der for, at kunderne ikke smutter til konkurrenterne.

3. Hav dine annonceringskroner klar

Det værste, man kan gøre, er at forberede annonceringen dagen før. Så får man slet ikke tænkt alle scenarier igennem, hvilket resulterer i, at man bliver mere stresset på dagen og med garanti overser nogle muligheder, man ellers ville have set, hvis man var startet i bedre tid.

Disse muligheder kan være forskellige fra forretning til forretning. Jeg har dog én strategi, der har virket på tværs af alle de forretninger, jeg har arbejdet med.

Facebook lead ads

Kør en Facebook Lead Generation kampagne ugerne op til Black Friday mod din hjemmesidetrafik, dine fans på Facebook, dem, der har engageret sig på Instagram, dine konkurrenter og look-a-like kunderne.

Din CTA (Call-to-action) kan være “Er du klar til Black Friday? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og spar op til 50% fredag d. 24/11”

Du kan sagtens komme ned på 2-10 kroner pr. e-mail tilmelding. Hvis du ved, hvad dine e-mail leads er værd, så er det ofte en god investering.

4. Lær af de sidste par år

Søg efter dine konkurrenter på Google – også i udlandet. Skriv: “konkurrentnavn.dk / .com og black friday” i søgningen på Google. Chancen for, at du vil finde deres landingssider fra tidligere år, er stor.

Udtræk ligeledes dit salg i en excel-fil fra sidste år – og tjek, om konkurrencen har forandret sig. Se, hvilke produkter der peakede sidste år – ofte vil det nemlig være de samme produkter, som folk går efter. Undersøg også, om dine konkurrenter har dumpet priserne på disse produkter.

5. Forhandl gode aftaler ved dine leverandører

De fleste leverandører vil rigtig gerne være med på Black Friday – de ved, at det er en dag, hvor muligheden for at presse nye produkter og brands ud i markedet er stor. Derfor er de også meget tilbøjelige til at give gode rabatter ved større mængder.

Lav pakketilbud for at undgå, at din gennemsnitlige ordre bliver lavere, men forøg den derimod.

Husk, at ikke alle dine konkurrenter går efter at lave profit på Black Friday. Du skal spørge dig selv, om din toplinje er det vigtigste, og om din bundlinje kan holde til at skrue så meget op for rabatterne. Du kan med fordel forsøge dig med at lave nogle udregninger herfor. På den måde ved du også, hvilke produkter du skal købe ekstra ind af igennem dine leverandører.

6. Tjek lagerbeholdningen

Et område, jeg ikke altid har været skarp på i forbindelse med store dage som Black Friday, er lagerbeholdning – og derfor kan jeg nemt snakke med om, at det er super vigtigt, at der er styr på lagerbeholdningen, hvis du skal have succes med Black Friday.

De fleste virksomheder har en gennemsnitlig lagerbeholdning, men de glemmer ofte, at det kan stikke helt af på Black Friday – især i bestemte produktkategorier.

Her kan det – igen – give super god mening at kigge på tallene fra sidste år og dermed blive klogere på, hvad der kan gøres bedre. Sørg ligeledes for at sætte øget fokus på de produkter, som I har mængden til at skyde afsted.

Jeg har tit siddet på dagen og været super agil og rykket rundt på kategorier og produkter for at sørge for, at potentielle kunder ikke bliver skuffet. Hvis kunderne lander på en produktkategori, hvor de første 10-20 produkter er udsolgt, så bliver de næppe hængende på siden.

7. Lad være med at love for meget

Har du nogensinde prøvet at stå i en skide lang kø på en tilbudsdag, og når du så kommer ind, er det alle de kedelige varer, der er blevet sat ned?

Det er ikke alene utrolig irriterende for kunden, men det er også en ting, der kan skade dit brand på længere sigt. Hvis du ved, at en tilfreds kunde handler 20-30% mere, så overvej, om det ikke er værd at give dem mere rabat denne ene gang.

8. Pas på din bundlinje

Det er nævnt før, men jeg ser det ofte. Folk er så opsatte på at tjene mange penge på Black Friday, så de glemmer deres økonomi. Når revisor Hansen eller bogholder Lone så gennemgår månedsregnskabet – så sidder man med røde tal.

Overvej, om du kan være med og på hvilke produkter. Det er ikke altid en god idé at tage de mest populære produkter, fordi det ofte også er disse, konkurrenterne og massemarkedet vil sætte på tilbud.

Tænk ligeledes langsigtet – kan du få mange flere kunder ind på dagen, og er du god til at fastholde dem i et marketing-hjul. Så kan det være en okay idé at tjene mindre på dagen, da man ved, at ens CLV (Customer Lifetime Value) – altså hvad kunden er værd – opvejer det på sigt.

9. Vær klar til efterspillet

Har du styr på din fragt? Har du styr på din kundeservice?

Da Black Friday, som navnet antyder, ligger på en fredag, er det vigtigt, at du er klar på den mængde af forespørgsler, der kommer EFTER den store dag – specielt om mandagen – især hvis du ikke har forsendelser lørdag og søndag (overvej, om I ikke skal have dette netop denne weekend).

Mandagen efter kan være ulidelig for dem, der sidder med kundeservicetjansen – specielt hvis der har været problemer med kampagner eller mange udsolgte varer.

Derfor er det essentielt, at alle i organisationen forstår det ansvar, man har, for at Black Friday bliver en succes for kunderne – og ligeledes for virksomheden og dets medarbejdere.

Forrige e-bog

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *