kapitel3_firstsale

KAPITEL 3 Instagram – billeder siger mere 1.000 ord

KAPITEL 3 Instagram – billeder siger mere 1.000 ord

Det er ved at være en floskel, der er hørt rigtig mange gange efterhånden. Men ikke desto mindre er det sandt. Hvad vil du helst; have en lang beskrivelse af et par bukser eller se to-tre billeder af dem? De fleste vælger nok det sidste. Der er rigtig mange iværksættere, og især webshops, som laver deres første salg via Instagram. Det er klart, at det måske er lettere at sælge et rigtig sødt tøjdyr, når der sidder en lille pige på billedet med tøjdyret – frem for en computer. Uanset hvilket produkt, du agter at sælge, handler det i bund og grund om at gøre noget ud af dine billeder.

Forleden så jeg efter et bordfodboldbord. Jeg var inde på tre til fire forskellige sites, men valgte ikke at købe alligevel. På alle siderne var der kun et billede af bordene på afstand. Jeg kunne ikke se og fornemme kvaliteten af materialet. Havde der været et par billeder helt tæt, var jeg måske blevet overbevist. Det samme gør sig gældende i din shop. Hav rigeligt med gode billeder fra forskellige vinkler. Netop derfor er Instagram så genialt. Her har du et unikt udstillingsvindue med potentielt mange millioner kunder fra hele verden. Det er kvaliteten af dine billeder, der er afgørende.

Har du noget spændende at byde på? Sælger du drømmen? Sælger du lige det stykke legetøj, den gravide mor på barsel leder efter? På Instagram er det billedet, der sælger. Læg derfor masser af tid og energi i at sælge dine produkter. Giv dem filter, så det ser professionelt ud. Gør det lækkert. Når folk kan se, at du gider at tage dig tid til at gøre det lækkert, høster du større kredit for din tilgang, end hvis du bruger et kamera, der viser slørede billeder.

Brug #hashtags til at nå din målgruppe

Ét af de steder, hvor det virkelig giver værdi at bruge hashtags, er på Instagram. Se et hashtag som en målgruppe, du gerne vil ramme. Hvis du selv er flittig bruger af Instagram, søger du måske selv på hashtags. Hashtags er en slags segmentering af emner, hvorfor et givent hashtag vil ramme dem, der søger på det hashtag. På billedet herunder har min kæreste lavet en masse hashtags til sine produkter, som henvender sig til særligt kvinder på barsel, eller folk, der søger efter gode gaveidéer.

Selvom der ikke er en masse, der følger din Instagram profil, er hashtags måden, hvorpå du kan udbygge dit netværk og skabe mere engagement og den vej igennem få flere følgere. Derfor gælder det også om at tilføje en masse af dem, som beskriver dit produkt bedst muligt.

#huer #lillesabba #sabba #pige #dreng #drenge #drengene #pigerne #accessories #tuthuer #print #bomuld #uld #cotton #handmade #håndlavet #dansk #danskdesign #gaveide #gaveideer #barselsliv #barselsgave #barselsgave #barselsbesøg #2017 #fødselsdagsgave #fødselsdagsbarn #fødselsdagsgave #dåbsgave #dåbsgaver

Der er mange, der synes, at det er dødirriterende at skulle lave alle de hashtags hver gang. Men hvis det giver et salg, fordi dine billeder/produkter kommer bredere ud, er det vel det værd. Sørg i øvrigt for at variere mellem dine hashtags, så du ikke bruger de samme hver gang. Der er mange flere kunder derude, som måske søger på andre hashtags og aldrig finder dig, hvis du bruger de samme 15-20 stykker hver gang.

Hvor høj skal frekvensen af dine posts være?

Det ville være nemt at give dig et eksakt antal, men det kan jeg ikke. Jeg tror, at det afhænger meget af din branche, og hvem du henvender dig til. Men helt generelt har jeg læst og selv erfaret, at man ikke bør poste mere end et par gange om dagen. Jeg synes dog, at du bør forsøge at teste dig frem til, hvad der virker bedst for dig samt hvilket tidspunkt på dagen, der skaber størst engagement. Jeg så for noget tid siden en ung fyr i Go’ aften Danmark, som i dag lever af at være Instagrammer. En for mange ukendt dansker, som faktisk var den dansker, der havde flest følgere. Benjamin Lasnier. Han fandt ud af, at hvis han stod op midt om natten, tog noget fedt tøj på, gjorde sit hår lækkert og lavede en cool pose, så kunne han score så meget som 70.000 følgere på én nat. Han havde nemlig fundet ud af, at det var her, hvor de asiatiske instagrammere var mest aktive. Han er et godt eksempel på, at det gælder om at teste sig frem – både hvad angår hashtags, tidspunkt på dagen og hvor ofte. Så prøv dig frem.

Lav en konkurrence

Den gode gamle konkurrence. Den virker. Ved at lave en konkurrence kan du få ekstra følgere og dermed flere, der dagligt ser dine posts. Find et produkt, du gerne vil give væk. Tag nogle fede billeder. Lav et særligt hashtag til konkurrencen. Når du poster din konkurrence, kan du fx sige, at for at vinde din bamse skal man tagge to venner og fortælle, hvorfor man skal vinde samt følge dig, da der løbende kommer spændende konkurrencer. Lynhurtigt har du fået dine følgere til at tagge to venner, som måske også følger. Engagement er et af de bedste tools til at udbrede kendskabet til din produkter. I Instagram posts må der ikke være links til din shop. Derfor kan du skrive, at man kan se din shop på din hovedprofil. De fleste skriver noget lignende; se link i bio.

Få andre til at skrive om dine produkter

Har du lidt startvanskeligheder med at få følgere, kan du rette henvendelse til andre profiler på Instagram som synes, at dine produkter er spændende. Det kan være semi-kendte mennesker, der måske er forældre og hele tiden laver posts om nye ting, de har købt til deres børn. Skriv til dem, at du synes, at de har en spændende profil, og du vil høre, om de kunne være interesseret i at poste et billede af deres børn med en ting, som du sender til dem. Naturligvis med navns nævnelse. Det er der rigtig god værdi i. Du kan måske endda få vedkommende til at lave en såkaldt give away, hvor de laver en konkurrence som nævnt lige før. Du kan også komme ud for, at de tager penge det. Er der en, der tager 1.000 kroner per post, men har vedkommende 50.000 følgere, kan det måske være noget, der giver dig mange følgere. Overvej, om det ikke er det værd.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/01/5veje-til-første-salg_pdf.pdf

Comments

Add Your Comment
  1. Svar

    Tak for en god blog – det var interessant og lærerigt læsning.

      • Maria Schlosser
      • oktober 5, 2017
      Svar

      Tak for din besked, og tak fordi du gider læse med. Vi er glade for, at du fik noget ud af det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *