kapitel5_firstsale

KAPITEL 5 Brug e-mail marketing

KAPITEL 5 Brug e-mail marketing

Det første, folk gør, når de møder ind på arbejde, er stadig at tjekke deres e-mail. E-mail marketing har stadig en enorm stor og gavnlig effekt. Det er en rigtig god måde, du kan bruge til at få udbredt kendskabet til din webshop og dine produkter. Faktum er, at der er rigtig mange gode ting, du kan lære om dine kunder ved at bruge e-mail marketing i din markedsføring og den konstante jagt på kunderne og salg.

Platform til udsendelse

Selv har jeg egenhændig erfaring med diverse programmer til udsendelse. Jeg kan ikke sige, hvilket program du har det bedst med, men jeg kan give dig et praj om, hvad du konkret kan få ud af det. Alt afhængigt af, hvilket system du knytter dig til, er der forskellige metrikker, der gør sig gældende. For i dag handler det ikke bare om at sende et nyhedsbrev til alle på din liste. Det handler om at servicere dine modtagere med indhold, der har deres interesse. Du kan sagtens opbygge en liste med mange forskellige modtagere, som har lige så forskellige interesser – dog indenfor dit område. Men nogen kan måske have interesse i det nyeste indenfor sko, hvorimod andre vil læse noget om tøj. Det er pærer og æbler, du skal skille ad. Er folk mest til æbler, skal du ikke give dem pærer.

Herunder lister jeg nogle af de ting, som nutidens topprofessionelle e-mail marketing programmer kan:

  • Du kan sende ud til forskellige lister efter interesseområder
  • Du kan sende til hele din liste på én gang
  • Du kan vælge forskellige tidspunkter på dagen
  • Det er simpelt med drag ‘n drop
  • Det er mobilvenligt
  • Du kan teste på forskellige subjects (overskrifter) samt tidspunkter og med eller uden billeder
  • Opsætte automatiske processer, så en handling udløser en given e-mail, der er relevant for den handling
  • Få indsigt i data.

Der er ufatteligt mange ting at dykke ned i. Særligt data-delen er en vigtig ting. Du kan se helt ned på brugerniveau, hvilke interaktioner vedkommende har gjort. Typisk ser man på, hvor mange procent der åbnede nyhedsbrevet, hvor mange der klikkede på noget, hvilken overskrift vandt, og hvilket tidspunkt på dagen, der vandt. Der er mange data at se på, som kan give værdifulde learnings om dine modtagere, således at du kan se, hvad de er interesseret i. Det er ren win win. De får det, de er interesseret i hver især, og du får engagerede modtagere, der udfører en handling. Deler dit nyhedsbreve eller blogindlæg.

Jeg har selv været flittig bruger af forskellige programmer på forskellige arbejdspladser. Her kan nævnes Ubivox, Maillist, Mailplatform og Mailchimp. Min helt klare favorit er Mailchimp. Det er let at gå til. Enormt brugervenligt. Og så giver det mig alle de data, jeg har brug for. Når du vælger et program, så sørg for, at det er mobilvenligt. 66% læser nyhedsmails på deres smartphone eller tablet, og Google begynder at være mobile first, således at content ikke kun er skabt til desktop.

Opbygning af nyhedsbrevsliste

Hver en nyhedsbrevsmodtager er værdifuld. Det øger dine chancer for at konvertere til et salg på den ene eller anden måde, hvorfor det gælder om at få så mange relevante modtagere som overhovedet muligt. Men hvordan bærer du dig lige ad med det? Det korte svar er en tydelig pop up og masser af kvalitets content, men det lidt længere svar lyder, at du skal droppe pop ups. Google er nemlig begyndt at se ned på pop ups, da de ofte fylder alt for meget af siden og er til gene for brugeren. Derfor bør du integrere din nyhedsbrevstilmelding i siden, i footeren eller et sted i toppen. Jo mere synlig den er, jo bedre. Det må bare ikke være en stor pop up – det er no go. I DanDomain har vi lagt den i footeren.

Skal man gøre det mere synligt, bør man måske nok vælge at anbringe den øverst i en sidemenu, en widget eller i hvert fald længere oppe på siden og gerne over folden. Katalysator har gjort det som en integreret del af deres side, hvor den ligger højt oppe, så man får øje på den med det samme uden at scrolle ned.

Når du udarbejder din sign up formular, skal du huske at gøre det klart, hvad det er, folk skriver sig op til. Det er vigtigt for ikke at få ombudsmanden på nakken. Nyhedsbreve, der ikke overholder markedsføringsloven, kan medføre store bøder per udsendt e-mail. Yderligere skal du sælge varen så godt, at der er en gulerod ved at tilmelde sig. Der er nogen, der giver 10% rabat eller en voucher til deres shop, hvis folk tilmelder sig. Allerede der har de tilkendegivet deres interesse for dine produkter, og du kan nu begynde at fodre dem med relevant indhold.

Så snart du har givet folk en grund til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, handler det herefter om at give dem en grund til at blive. Det betyder, at du skal lave en masse kvalitets content, som giver dem lyst til at være kunder i din forretning. Der er mange former for content, når vi taler kvalitet – og det er naturligvis en subjektiv anskuelse, hvad det er. Men det kan være alt fra updates om din webshop, nyhedsbreve med tilbud og meget andet.

Har du lovet, at de modtager en rabat i din shop, er det naturligvis den første e-mail, du skal sende dem. Den næste kan sendes et par dage senere, hvor du kommer med nogle af dine gode tilbud. De fleste e-mail programmer kan opsættes således, at de kan udsende automatisk efter x antal dage. Marketing automation er enormt givtigt, da du kan opsætte et e-mail flow, der bare kører af sig selv. Du udformer dem på forhånd, og nye modtagere modtager måske tre e-mails indenfor den første uge med relevante nyheder, der giver anledning til salg i din shop.

I det store og hele handler opbygningen af din liste om at få tilladelse af folk til at sende dem en masse indhold. Du skal være ærlig og redelig i forhold til, hvad de får ud af det. Og dernæst handler det om at give dem værdi for deres tilmelding.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/01/5veje-til-første-salg_pdf.pdf

Comments

Add Your Comment
  1. Svar

    På siden https://guru.dandomain.dk/index-5-veje-til-foerste-salg/kapitel-5-brug-e-mail-marketing/ er der et link til “Nyhedsbreve der sælger” som ikke virker. Kan I sende mig det korrekte link

      • Dennis Wormark
      • marts 6, 2017
      Svar

      Hej Philip

      Beklager mange gange. Det er en af de learnings, jeg må gøre mig.
      Da det indlæg ikke ligger live endnu, fejler linket.

      Det kommer på senere, da vi løbende udkommer med et nyt indlæg hver 14. dag.

      Mvh Dennis

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *