kap1

KAPITEL 1 Tid og ressourcer

KAPITEL 1 Tid og ressourcer

Det kræver al din tid at starte en ny virksomhed, hvorfor du skal være forberedt på at smide alt andet, du har i hænderne og være meget fokuseret. Har du, og eventuelt dine medarbejdere, de tidsmæssige ressourcer, der kræves for at stable en rigtig god og sund start-up på benene.

  • Har du/I de rette kompetencer?
  • Har du erfaring, personlighed og evner til at begå dig i din branche?
  • Har du et godt netværk?

Kompetencer og uddannelse

Har du taget en uddannelse, som har noget at gøre med den virksomhed, du er ved at starte, er det et kæmpe plus. Erfaring, personlig og karaktertræk er bestemt også med til at øge dine muligheder, da en start-up i høj grad handler om at række ud til mulige samarbejdspartnere og ikke mindst kunder.

Økonomiske ressourcer

Personligt har jeg hørt en historie om Lars Larsen (Jysk), som går på, at der ofte er folk, der kommer til ham med et ønske om at få ham til at investere i deres virksomhed. Dertil spørger han dem; hvor meget har du selv investeret? Svarer vedkommende ikke ALT, vil han ikke smide en krone i det. Dermed sagt, at hvis du tror fuldt og fast på din idé, er du også villig til at ofre alt, hvad der kræves for at skabe en succesfuld forretning. Tror du ikke selv på dit produkt, gør andre heller ikke.

Netværk – personligt og professionel

Har du et stærkt netværk i din kommende branche, og har du kendskab til, hvem du skal henvende dig til, når du har noget at give ud af. Det kan være i dit personlige netværk, men også i det professionelle og måske mere perifere netværk, hvor du ikke kender folk personligt, men kun fra tidligere jobs etc. Jo flere, du kender, des mere støtte og ballast har du i egne rækker og kan lukrere på disse.

Styrker og svagheder

Det er vigtigt at kende dine styrker og svagheder. Lav derfor en prioritering af de ting, du er god til og de ting, som kan have en rigtig positiv effekt på din virksomhed. Omvendt kan du gøre det samme med dine svagheder, således at du er helt klar over, hvor skoen trykker, således du kan tage højde for dette, når du begynder at markedsføre dig selv samt udvikler på din forretning.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/01/Forrretningsplan_pdf.pdf

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *