kap3

KAPITEL 4 Få kendskab til markedet

KAPITEL 4 Få kendskab til markedet

Før du overhovedet lister ud af døren med kufferten under armen stoppet med dine produkter, er du nødt til at vide noget om markedet derude. Du skal vide noget om dine konkurrenter og kunderne. Der er ingen tvivl om, at det er dine kunder, du skal leve af, hvorfor det giver god mening at vide alt, der er værd at vide om dem, således at du kan forme dit produkt og din markedsføring til målgruppen. Du kan eventuelt teste på fem vilkårlige, men potentielle kunder, om det er muligt at tage x antal kroner for dit produkt, som du naturligvis indleder med din 15 sekunders elevatortale – selvfølgelig med udpenslinger af de gode fordele, der er ved at købe produktet. Er det helt ude i hampen, skal du måske arbejde videre med prisen. Men det skal stadig give mening for dig rent forretningsmæssigt. Du skal kunne leve af det – ellers går du hurtigt under.

Hvem er dine potentielle kunder?

Når du skal beskrive markedet i forhold til dit produkt, er det et must, at du ved, hvem dine kunder er. Hvem er det, du henvender dig til? Det ville være rigtig dejligt, hvis alle mennesker var dine potentielle kunder, men det er umuligt. Før det første er der nogle produkter, der er mere målrettet kvinder end mænd, og for det andet er der nogle mennesker, som har flere penge end andre. Med andre ord. Dit produkt kan ikke sælges til alle, så find ud af, hvem dine reelle kunder er. Jo mere fokuseret, du bliver, jo bedre. Og des mere målrettet kan du skræddersy din markedsføring, så den breder sig som en skovbrand ud til alle dem, der har interesse i dit produkt.

Kender du dine konkurrenter?

Det er også vigtigt at vide, hvem dine konkurrenter er, og hvad de gør i forhold til at gå i markedet med deres produkt. Find gerne dine tre nærmeste konkurrenter og se på, hvilke ting de gør – for så derefter at se på, om du kan gøre noget anderledes og bedre i forhold til at opfylde kundens behov. Her kan du med fordel se på styrker og svagheder hos konkurrenterne, således at det giver dig bevidsthed om, hvordan du skal brande dit produkt. Hvad er deres svage punkt(er), og hvordan kan du udnytte det kommercielt? Er der nogle af dine kunder, der har en ringe service, dyr fragt og langsom levering?

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/01/Forrretningsplan_pdf.pdf

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *