kap5

KAPITEL 8 Alt det praktiske og organisatoriske

KAPITEL 8 Alt det praktiske og organisatoriske

Før du begynder det daglige arbejde, er det givtigt for både dig, men også for dine eventuelle medarbejdere, hvis rollefordelingen er på plads. Hvem gør hvad og hvornår?
Lad dig ikke afskrække af alle de ting, du skal have styr på. Men har du ikke styr på dem, vil det typisk blive et kaos. Her skal du først og fremmest have styr på alle de formelle anliggender, som er forbundet med opstart af en virksomhed – og du skal beskrive i din forretningsplan, hvordan du har tænkt dig at håndtere alle kommende opgaver.

Start med følgende punkter:

  • Din virksomheds navn, adresse, telefonnummer og mail.
  • Hvilken type virksomhed skal det være – ApS, IVS eller måske en enkeltmandsvirksomhed, hvis det kun er dig selv, der er ved starte en webshop.
  • Bankdetaljer – få en virksomhedskonto i din bank, således at du holder privatøkonomi og firma adskilt.
  • Revisor – har du styr på finanserne, er der ro i sindet. Har du ikke selv kompetencerne til dette, bør du udlicitere opgaven til minimum en bogholder. Du skal dog have en afsluttende underskrift fra en autoriseret revisor, når du skal aflægge årsregnskab.
  • Hvem laver regnskab og holder styr på alle udgifter? Få uddelegeret en aftager eller gør det selv. Husk også at få sendt regninger ud hele tiden, så du ikke pludselig har en masse penge ude at stå. Hertil skal du også have en plan for, hvis folk ikke betaler, hvis der er tale om leverandører af produkter til din shop.
  • Bestilling af nye varer. Uanset om det er til din shop eller til forbrug i virksomheden. Få styr på, hvem der tager sig af denne opgave.
  • Intern og ekstern kommunikation – hvem sørger for at sende nyhedsbreve, opdatere de sociale medier og skrive til kunder og pressen?
  • Forretningspolitik. Hvis en kunde højlydt begynder at revse din shop på de sociale medier – hvad gør du så? Eller hvis en kunde har en uretfærdig klage, hvad gør du så? Hav en plan for det, så det ikke overrumpler og optager alt for meget tid, når situationen opstår. Dette gælder både i forhold til rabatter, garanti, personalekøb og meget andet.
  • Egne forsikringer. Få tegnet en forsikring af firmaet og dig selv og dine ansatte.
  • Sparring – er der nogen, der kan hjælpe dig i forhold til markedsføring, drift og udvikling? Find gerne et par stykker, som er kyndige, og som du stoler på.
https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/01/Forrretningsplan_pdf.pdf

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *