regnskab_kap1

KAPITEL 1 Hvorfor skal du have en ‘business plan light’?

KAPITEL 1 Hvorfor skal du have en ‘business plan light’?

Inden du starter din webshop, er det en rigtig god idé at have gjort dig nogle basale overvejelser omkring, hvordan indtægter og udgifter kommer til at hænge sammen.

  • Er der umiddelbart overskud på driften – det månedlige plus/minus-regnskab, hvis du sælger X stk. af dine varer?
  • Sluger fragten hele dit overskud, medmindre ordrene er store?
  • Hvad er egentlig dine omkostninger forbundet med opstart og drift af en
    webshop?

Der er rigtig mange overvejelser, man skal gøre sig, og du kan gøre dig selv en tjeneste ved at skabe et overblik. Jeg har opsat det, jeg kalder en ‘business plan light’, som jeg har benyttet i mine egne webshopprojekter.

Den er ‘light’, fordi en rigtig business plan indeholder mange flere elementer, men den her light-udgave er i det store hele et regneark, hvor du kan få overblik over, hvordan dit månedlige regnskab vil se ud afhængig af, hvad du sælger, hvilken pris du køber det ind til, hvor meget du sælger det for, hvor mange omkostninger du har i din webshop samt nogle flere parametre. Det er vigtigt at understrege, at jeg snakker om den månedlige økonomiske balance målt på driften – dvs. indtægt minus omkostninger.

Der vil altid være startkapital, som du investerer i webshoppen – samt løbende indkøb af varer, emballage mv, der skal finansieres. Dem har jeg set bort fra i min business plan light, for mit råd til dig er, at du sparer op og afsætter et beløb, du kan tåle at investere (og tabe), før du går i gang, så har du meget mere ro i maven, når du ‘kun’ skal jagte en positiv drift fra måned til måned.

Afhængig af, hvad du vil købe og sælge, er alt fra 10.000 – 25.000 kroner en rimelig opstartskapital (medmindre du selvfølgelig vil sælge B&O-fjernsyn eller lignende 🙂

 

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/06/styr-paa-regnskabet.pdf