regnskab_kap3

KAPITEL 3 Gennemgang af business plan light

KAPITEL 3 Gennemgang af business plan light

Helt generelt kan du rette tal og indhold i de grønne felter og prøve dig frem. Resten bør du lade være. Jeg har ikke låst dem, så hvis du er god til Excel og har mod på det, kan du selv tilpasse indholdet også af de hvide celler. Regnearket udregner selv forskellige nøgletal til dig i de hvide celler baseret på dine indtastninger i de grønne celler.

Bemærk, at du ikke kan gå helt i detaljer i regnearket. Du vil være nødt til at lave nogle gennemsnitsbetragtninger vedrørende fx fragt, antal ordrer, ordrens gennemsnitlige værdi mv. (eller kaste dig ud i lidt mere avanceret Excel).

Øverst til venstre er sektionen for priser – indkøbspriser og salgspriser. Du kan angive din indkøbspris uden moms og din salgspris med moms.

Du kan enten vælge at gøre det for et enkelt produkt – eller du kan vælge at gøre det for en ordre, der indeholder de produkter, som du forventer, at kunden typisk vil købe sammen – gennemsnitligt.

Den næste sektion omhandler fragtpriser – altså, hvad du skal betale for at få din vare sendt til køber. Det kan anbefales at lave en aftale med fx pakkelabels.dk, hvor du kan få nogle langt bedre priser, end hvis du selv sender som enkeltperson ved de forskellige fragtfirmaer.
Du skal op på en del pakker årligt, før du kan lave dine egne aftaler med fragtfirmaerne.

Du kan også angive, hvad du forventer, dine kunder vil vælge af fragtfirma. I eksemplet har jeg antaget, at 60% vælger PostNord, 30% GLS og 10% DAO.
Det har betydning for, hvor høje dine fragtomkostninger bliver ift. ordrens værdi og dækningsbidraget.

Det sidste afsnit i venstre kolonne omhandler to ting: hvor mange ordrer, du forventer/håber pr. måned – samt tre muligheder for at angive nogle rabatsatser, så du kan se, hvordan det påvirker din indtjening, når du giver rabat.

 

Nu begynder det at blive lidt mere kompliceret. Øverst til højre udregnes din fortjeneste pr. solgt vare/ordre. Nedenunder kan du angive, hvad kunden skal betale i fragt.
Her kan det godt betale sig at prøve med forskellige scenarier – fx med en fast fragtpris henholdsvis gratis fragt – og kombinere det med forskellige salgspriser for at se, hvornår det er rentabelt at tilbyde fx gratis fragt.

Herefter udregnes dine omkostninger ved selve salget.

Fragten udregnes på baggrund af dine tidligere indtastninger – og dette felt angiver, hvad du skal betale af fragten. I eksemplet tager vi 39,- inkl. moms (31,2 kr. uden moms) for fragt hos kunden, men da din gennemsnitlige indkøbspris for fragten uden moms er højere end 31,2 kr., kommer du til at betale en del af fragtprisen.
For ordrer på små beløb (30-100 kroner) er fragten en stor del af omkostningen, så det kan være sundt at tænke forskellige løsninger igennem og afprøve dem i regnearket. Emballage, gave og diverse omkostninger afhænger meget af, hvad du sælger. Måske skal der indkøbes papkasser og bobleplast, laves kort til en hilsen eller indkøbes en lille gave, der skal vedlægges ordren.

Betalingsgebyret kan være en ret indviklet størrelse at beregne – men det kan også være, at din webshop ligger hos en udbyder, som tager en fast pris for det hele, og så kan du blot skrive 0 her. Der er ofte to parter i en betalingsløsning: betalingsløsningsudbyderen, som håndterer dine betalinger og giver dig mulighed for at trække og refundere penge. Typisk står de også for selve betalingsvinduet – altså processen med at kunden kan betale dig penge.

Den anden part er indløseren. Det er dem, der sørger for at tage imod dine betalinger, når kunden betaler med kreditkort. Det er her, pengene havner – og her fra de udbetales til dig. Ofte vil dine betalingsomkostninger ved en ordre dog bestå af flere ting, som jeg har listet på en fane for sig selv i regnearket:

 

Typisk er der et beløb til selve indløseren.
I eksemplet er det sat til 1,45% af ordrens værdi.

I små ’pakker’ hos en betalingsløsningsudbyder kan der være et gebyr pr. ordre (i eksemplet sat til 5,-).

Selve den shopløsning, du vælger – kan også tage et gebyr pr. ordre – i eksemplet sat til 2%.

Endelig er der et ekstra gebyr på 1,- pr. ordre, hvis kunden betaler med MobilePay – og så har jeg indsat et felt, hvor du kan angive, hvor mange procent af dine ordrer, du forventer bliver betalt med MobilePay.

Den sidste salgsomkostning, jeg har medtaget i hovedarket i business plan light, har jeg kaldt ’direkte reklameomkostning’. Hermed forstås den omkostning, du forventer at betale for et salg via fx AdWords eller Facebook. Typisk koster det et vist antal visninger/klik, før du får et salg, og hvis du nogenlunde ved, hvor meget du kommer til at betale, før du får et salg, kan du angive det her.

Du kan også vælge at skrive 0 – og så kan du i stedet nederst i arket angive denne omkostning som en samlet månedlig omkostning under ’Markedsføring’ – det er nok lettere i starten (hvis du fx vælger at afsætte et fast beløb til markedsføring).

Den sidste del viser resultatet af anstrengelserne. Dækningsbidraget er det beløb, du tjener pr. ordre, når alle omkostninger relateret til salget er betalt, og dækningsgraden er, hvor mange procent du tjener ud af varens samlede salgspris inkl. moms.

Omsætning og fortjeneste pr. måned udregnes ud fra det antal ordrer, du tidligere angav som forventet antal ordrer pr. måned. Nedenunder ser du effekten af at sætte dine priser ned. I eksemplet er der fx kun 13,- tilbage i fortjeneste pr. ordre, hvis varen sælges på udsalg med 30% i rabat.

 

Nederst i regnearket er den månedlige opsummering af dine faste omkostninger. Altså omkostninger, du skal betale, uanset om du har salg eller ej. Jeg har angivet en række typiske omkostninger, man kan have som nystartet webshopejer, og her kan du angive dine omkostninger.

Måske har du brug for revisionshjælp eller vælger at betale for et bogføringsprogram. Det kan også være, at du er på en ordning, hvor betalingsløsningsudbyderen tager et månedligt abonnement (typisk betaler du så noget mindre i betalingsgebyr pr. ordre – det, der i eksemplet står til 5,-), og det står dig frit for at angive forskellige omkostninger her, som passer til netop din situation.

Nederst er alle omkostninger pr. måned regnet sammen, og så kan du samtidig se, hvor mange ordrer, du skal have igennem systemet på en måned, for at du har dækket dine faste omkostninger. Det er et rigtigt godt tal at holde øje med, for det er med til at give dig et billede af, om det er et realistisk setup, du har bygget op.

I eksemplet skal der være over 11 ordrer pr. måned for at gå i nul. Det er en ordre ca. hver 3 dag.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/06/styr-paa-regnskabet.pdf