pressemeddelelse_kap2

KAPITEL 2 Har du styr på de fem nyhedskriterier?

KAPITEL 2 Har du styr på de fem nyhedskriterier?

Netop aktualitet, som blev nævnt i forrige afsnit, er et af de fem nyhedskriterier, som journalister arbejder med mere eller mindre på rygraden. Før du begynder at bygge din pressemeddelelse op fra bunden, kan du passende kaste et blik på, om du har substans nok til, at den lever op til følgende:

  • Aktualitet – sker det lige nu?
  • Væsentlighed – er det interessant for flere end blot dit eget firma?
  • Identifikation – er det noget, folk kan relatere til?
  • Konflikt – er der en modpart?
  • Sensation – vækker det opsigt?

Det er langt fra alle historier, der lever op til ovenstående kriterier, men kan du dække nogle af dem, er du godt på vej til at have noget substans, der kunne være interessant at læse for andre end dig og dine medarbejdere. Særligt sensation er virkelig hypet lige nu i de digitale tabloid-medier. Du er sikkert stødt på clickbait før, hvor der er en eller anden opsigtsvækkende overskrift, der ikke afslører noget, men lokker dig til at klikke. Denne disciplin er nu ikke op til dig i dette henseende, men vi ser i stigende grad historier i medierne, der beror på sensation og aktualitet. Herunder er et af værste skuffe…

Skab noget mere i din pressemeddelelse, så er du godt på vej. Er det noget, der sker lige nu? Har du lige ansat 100 nye medarbejdere? Kan folk identificere sig med det? Er der nogen, der mener noget om det? Vækker det opsigt, og får det folk til næsten at tabe kæben?

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/06/den-gode-pressemeddelelse.pdf