pressemeddelelse_kap4

KAPITEL 4 Overskriften er dit blikfang

KAPITEL 4 Overskriften er dit blikfang

Det er langt fra alle journalister, der læser hele din pressemeddelelse. Alt afhængigt af mediets størrelse modtager de rigtig mange af slagsen hver eneste dag, og der skal derfor vælges og prioriteres. Overskriften er dit blikfang og meget muligt din chance for at ramme forsiden. Det er din varedeklaration og din salgstale, så sørg for, at den rammer spot on.

Men før du kan lave en fængende overskrift, er du nødt til at være helt skarp på din vinkel og dit budskab. Kan du koge din vinkel ned til ganske få ord? Magter du ikke det, er den nok for ufokuseret, og du vil måske for meget på én gang. Hav ét klart budskab, der ridser historien kort op, og sørg for, at det gøres fængende og appetitvækkende. Gør den uimodståelig. Uden at være clickbait-agtigt. Lever den op til de fem nyhedskriterier, er det stærkt. Har du blot nogle af dem, kan det måske også gå an. Det skal vække opsigt og have interesse for flere end dig selv og din virksomhed.

Lad os lige tage et par konkrete eksempler.

“Ny dansk webshop får nye sko hjem”

“Fremadstormende dansk webshop leverer rekordomsætning i presset marked”

Den første rubrik har stort set kun relevans for jeres egen virksomhed. Der er ikke mange, der gider at høre om sådan noget. Den anden vækker opsigt, fordi det er noget helt nyt – og så er det noget, der kan få betydning for en bredere gruppe af mennesker. Det kan måske endda skabe arbejdspladser.

Husk, at det skal have relevans for mange mennesker. Ellers er sandsynligheden for at få bid forsvindende lille. Med mindre at du kender en redaktør på et givent dagblad eller lignende, som er villig til at udgive alt, du kommer med. Det kommer vi lidt mere ind på senere i indlægget.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/06/den-gode-pressemeddelelse.pdf