pressemeddelelse_kap6

KAPITEL 6 Gør arbejdet færdigt, så det er nemt at udgive

KAPITEL 6 Gør arbejdet færdigt, så det er nemt at udgive

Inden du sender din pressemeddelelse, skal du sikre dig, at du har gjort dit forarbejde så godt, at din nyhed er klar til trykken – eller copy paste til nettet. Medierne udvælger hver eneste dag de historier, de finder mest interessante for deres læsere, lyttere og seere. Og det er lidt ligesom med Google. De forsøger at finde de mest relevante nyheder til deres målgruppe. Derfor skal du bage kagen færdig og servere den på et sølvfad til journalisten. Og det gør du ved at lave en simpel tjekliste, der indeholder:

  • Overskrift (din salgstale og varedeklaration)
  • Indledning (kort, æggende og vækkende)
  • Brødtekst (et oprids af din historie – den skal kunne stå alene)
  • 2-4 underoverskrifter
  • 1-3 citater med relevante kilder
  • Vedhæftet billeder
  • Kontaktoplysninger

Kan du tjekke ovenstående af, er du godt på vej. Men du skal ikke trykke send endnu. Jeg er ked af at sige det. Men du er langt fra færdig endnu. Jeg lovede ikke en nem opskrift på at komme i medierne. Nu skal du tjekke din pressemeddelelse igennem for fejl. Journalister hader sjusk. Er den fyldt med fejl, kunne du lige så godt have have ringet op og sagt, at du ikke tager dem seriøst, men om de nu ikke er søde at udgive din historie alligevel.

Gør arbejdet nemt for medierne, da de får rigtig mange henvendelser i løbet af dag. Skal de vælge mellem to historier, der er lige gode, vælger de nok den, der er gennemarbejdet og klar til trykken.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/06/den-gode-pressemeddelelse.pdf