pressemeddelelse_kap7

KAPITEL 7 Opbyg et godt forhold til relevante journalister og redaktører

KAPITEL 7 Opbyg et godt forhold til relevante journalister og redaktører

Noget af det sværeste i forhold til at få opmærksomhed af medierne er selve kontakten og forholdet. Det er ikke alle journalister, der tager hvad som helst ind. Selvom de hele tiden er på jagt efter nye, gode historier, er der stadig lidt nepotisme i det. De vil nok ikke indrømme det, da de jo skal være objektive. Men der er altså bare nogen, der har bedre hul igennem til redaktører og lignende end andre. Derfor er det langt og sejt træk at opbygge et forhold til relevante journalister og redaktører.

Når du ser dig om efter mulige journalister, har du naturligvis størst chance for at at komme igennem ved at finde en, der sidder med dit fagstof. Er det sko, skal du target dem med kompetencer inden for mode. De forstår mode og kan se den gode historie. Det nytter ikke noget at sende en mode-nyhed til en reporter, der dækker sporten. Og sender du bare til redaktionsmailen, ender du som et nummer i bunken. Tag dig tid til at opbygge et godt forhold. Vær til stede. Vær nærværende og hjælpsom. Plej og pas dine pressekontakter. Send dem løbende nyheder. Følg op, når du har sendt den. Hør, om der er noget andet, du kan være behjælpelig med i forhold til historien. Er der andre kilder, der skal i spil? Har du en kort elevatortale klar om din pressemeddelelse (15 sekunders salgstale), kan det have
positiv effekt, hvis du skærer den skarpt og præcist.

Når jeg selv skal sætte en virksomhed i scene, ser jeg efter muligheder for at skabe noget ekstraordinært. Lav en event, så der sker noget. Noget, der er billeder i. Har I lige udviklet et nyt produkt, kan det skabe noget furore ved at sætte en scene, hvor der sker noget på et givent tidspunkt. Sørg for at lægge det, så det passer med pressen. De møder ind fra 7-10 og rykker typisk først ud herefter. Og er det TV, skal de være hjemme senest kl. 15-16 igen.

Med et godt forhold til pressen kan du få god rækkevidde og eksponering af dine historier. Men det forudsætter, at du lægger masser af tid og energi i det.

https://guru.dandomain.dk/wp-content/uploads/2017/06/den-gode-pressemeddelelse.pdf